"Djur konstrueras genom skolans språkbruk"

“Språket är ett kraftfullt verktyg som kan normalisera maktutövande, dölja lidande och till och med förmedla idéer om att djur samtycker till sin egen exploatering. Människan talar om de ickemänskliga djuren i kategorier som ‘slaktsvin’, ‘cirkuselefanter’ och ‘försöksdjur’, ibland även som ‘köttproducenter’, ‘kapital’ och ‘biomassa’. Helena Pedersen, fil dr i pedagogik, synliggör här en del av skolans språkliga strategier som bidrar till att återskapa och befästa djurs status som tillgängliga för utnyttjande för olika syften.”

Läs hela texten här:
http://www.stockholmsfria.nu/artikel/21105

Share Button

4 reaktion på “"Djur konstrueras genom skolans språkbruk"”

  1. Jag har grubblat ett par år på ordet “individer”. En lärare blev förbannad på mig för att jag använde det. Han insisterade på att jag skulle skriva “varelser” ,annars var min uppsats tendentiös. Är det verkligen ett så hemskt ord?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *